Shuhei-Yoshida

فروش، فوق‌العاده است اما نگرانیم!

 

«فروش فراتر از حد تصور است، در سونی همه بسیار خوشحال‌اند. اما من به ‌سهم خود، کمی نگرانم؛ زیرا کسی دقیقاً نمی‌داند چه اتفاقی افتاده ‌است.»

 

این مضمون سخنانی است که  شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida)، مدیر‌ استودیوهای جهانی سونی، در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرنگار یوروگیمر درباره چرایی فروش فوق‌العاده پلی‌استیشن۴ بر زبان آورد. سونی در کم‌تر از نه ماه، ۱۰ میلیون دستگاه پلی‌استیشن۴ فروخته ‌است. طبیعی است که در این شرکت همه از چنین پیروزی بزرگی خوشحال باشند.
اما چیزی که مدیران سونی را نگران کرده، این است‌ که آن‌ها هنوز نمی‌دانند علت چنین فروش چشم‌گیری چیست. نگرانی یوشیدا و دیگر مدیران سونی در این‌باره، نکته مدیریتی ظریفی را دربر دارد. در هنر مدیریت، «شناخت» واژه‌ای کلیدی است و در راهبردهای تجاری هر شرکت، آگاهی‌ از علل پیروزی به‌اندازه آگاهی از عوامل شکست اهمیت دارد.
همان‌گونه که یوشیدا به‌درستی اشاره می‌کند، هر کسی باید بداند چرا ساخته‌هایش در بازار خوب به‌فروش می‌رود تا بتواند برای آینده کسب‌وکارش برنامه‌ریزی کند. نه ‌این‌که برای فروش موفق سونی هیچ توضیحی ارائه ‌نشده باشد، اما این مدیر بلندپایه معتقد است هیچ‌کدام از توضیح‌های ارائه ‌شده، از جمله تأثیرگذاری بازی‌های اختصاصی نامداری همچون The Order و Uncharted 4 از چرایی این ماجرا پرده برنمی‌دارند.
بازی‌های اختصاصی هر کنسول در افزایش فروش آن مؤثرند، اما این بازی‌ها همیشه و در هر دوره‌ای وجود داشته‌اند و به‌تنهایی تا این اندازه تأثیرگذار نیستند. از سوی دیگر، دغدغه سونی در واقع این است که اگر فروش موفق سونی، در نه ماه نخست، نتیجه استقبال زودهنگام بازی‌دوستان مشتاق (core gamers) از این کنسول باشد، پس پلی‌استیشن۴ بیش‌تر این عده را در همان نه ماه نخست به‌سوی خود جذب کرده ‌است و نباید انتظار داشت که این روند پرشتاب، در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.
در واقع بیم آن می‌رود که بازار PS4 زودتر از حد معمول به مرحله اشباع خود نزدیک شده ‌باشد. زمانی که کنسول پیشین PS3 در سال ۲۰۰۶ عرضه شد، ۱۳ ماه زمان برد تا بتواند فروش جهانی خود را از ۱۰ میلیون دستگاه فراتر ببرد. اما آن‌چه که داستان را پیچیده‌ کرده ‌است، وجود یک نکته مهم در گزارش‌های داخلی سونی است که یوشیدا نیز در گفته‌های خود به‌آن اشاره کرده ‌است. این گزارش‌ها می‌گویند بسیاری از خریداران PS4 کسانی هستند که پیش از این نه تنها کاربر PS3، بلکه کاربر هیچ‌یک از کنسول‌های پیشین رقیب یعنی اکس‌باکس ۳۶۰ و نینتندو وی هم نبوده‌اند!

پس می‌توان نتیجه گرفت که اگر نه همه، بسیاری از این بازی‌دوستان، حرفه‌ای و حتی نیمه‌حرفه‌ای هم نبوده‌اند (به‌استثنای طرفداران بازی با پی سی که اینک به کنسول روی آورده‌اند). از این‌رو است که یوشیدا و همتایانش در سونی، حق دارند بپرسند: این‌‌ خریدارانی که در گروه بازی‌دوستان مشتاق هم نیستند به‌یک‌باره از کجا آمده‌اند؟ چرا PS4 خریده‌اند و با آن چه می‌کنند؟ یوشیدا به‌شیوه‌ای جالب و فروتنانه هم از روزنامه‌نگاران و هم از پژوهشگران بازار خواسته ‌است که اگر درباره علل فروش فوق‌العاده PS4 به ‌نتیجه‌ای رسیده‌اند، آن ‌را بیان کنند. علاوه بر این موارد، تصور می‌کنم یادآوری یک نکته در اینجا بی‌فایده نباشد:
ده سال زمان برد تا سونی پس از نخستین عرضه رسمی پلی‌استیشن۳، کنسول بعدی خود را وارد بازار کند. صنعت بازی‌های ویدیویی در این مدت به‌کمک فناوری‌های نو و نیز سخت‌افزارهای قدرتمندی، از جمله پردازنده‌های چندین هسته‌ای مرکزی و گرافیکی، حافظه‌های سریع و نمایشگرهای خیره‌کننده، به ‌شکل شگفت‌انگیزی شتاب گرفت و به‌پیش رفت. چه‌بسیار بازی‌دوستانی که روزها را می‌شمردند تا تازه‌ترین تردستی‌های صنعت بازی و گرافیک را با کنسول‌های نسل بعدی به ‌چشم خود ببینند. در این زمان هم برای سونی و هم مایکروسافت موقعیت دیگری فراهم آمد تا بر اساس الگوی زمانی رایج، این شکاف چندین ساله را بار دیگر پر کنند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهند هراندازه که سونی در این راه چابک گام برداشت، مایکروسافت فرصت‌های زیادی را از دست داد و دست‌کم تاکنون از رقیب خود پس افتاده ‌است.
مانورهای بیش از اندازه ردموندی‌ها روی سرویس‌های افزوده اکس‌باکس وان، به‌جای پرداختن به درون‌مایه بنیادی این کنسول، یعنی خود بازی و همچنین ابهام‌ها و پیچیدگی‌هایی (مانند شایعه لزوم اتصال هر روزه به‌اینترنت) که می‌شد در همان آغاز از مطرح شدن‌شان جلوگیری کرد، برای مایکروسافت بار تبلیغاتی خوبی به‌ همراه نداشت. این درحالی بود که سونی کار خود را بسیار شفاف آغاز کرد و به ‌همان‌گونه نیز پیش برد. نباید از نظر دور داشت که در کسب‌وکاری چنین ظریف و پیچیده، اشتباه هر یک از رقبا، امتیازی را میان دیگر رقیبان تقسیم می‌کند.

پانویس:
– می‌توانید گفت‌وگوی Wesley Yin-Poole از سایت یوروگیمر با شوهی یوشیدا، مدیر استودیوهای جهانی سونی را از این آدرس زیر مطالعه کنید.

 

منبع:

دیدگاه بگذارید

8 دیدگاه ها در "فروش، فوق‌العاده است اما نگرانیم!"

اطلاع رسانی از
avatar
مرتب سازی بر اساس:   جدیدترین ها | قدیمی ها | بیشترین رای مثبت
.comjavadjj0852@gmail
مشتری

چرا پیام های ما رو حذف می کنید مادیگه ادم نیستیم؟
واقعا که …

mohi
مهمان

ببخشید ۲تا سوال داشتم می خواستم بودون اساسین یونتی رو میشه ۴ نفره روی یه یه دستگاه بازی کرد.

بعد میخواستم بدونم به ps4 چند تا دسته میشه بهش وصل کرد.
اگه میشه جواب بدید.

امیررضا
مهمان

۴ تا دسته.
نه نمیشه کلا بازی هایی که دو نفره می شوند. افلاین خیلی کم هستند

پویا جلالی
مهمان

co-op چیه

پویا جلالی
مهمان

آیا اساسین یونیتی ۲نفره روی یک دست گاه میشه

parsa.k.a.2410
مهمان

هه.نه تنها حرفه ای بلکه نیمه حرفه ای هم نبوده اند؟شاید ایکس باکس وان با قابلیت هایی که داره تو این دوره ی پر سرعت پیشرفت فناوری بتونه موفق بشه اما تو ایران نه.چرا؟چون قابلیت هایی که داره نیاز داره به اینترنت پر سرعت که تو ایران تا صد سال دیگه هم از این خبرا نیست.تو ایران پی اس ۴ بهترین بوده و بهترین میمونه.تا این که پی اس ۵ هم بیاد

مرتضى
مهمان

سلام من چندتاسوال داشتم
۱مىخواستم ببىنم اگه ازشماپلى استشینموبخرم پولوچطوربایدپرداخت کنم
۲دستگیره دوم سیم شارژرداره

امیررضا
مهمان

سلام. یا اینترنتی یا کارت به کارت و اگر تهران هستید می تونید به مامور پیک پرداخت کنید.
نکته:آقای رضایی چند روزی تشریف ندارند واسه همین هم اکثر کامنت ها تایید نشدند.
نکته ۲: این سوال ربطی به خبر اصلا نداشت
نکته ۳: نکته ۱+ نکته ۲

wpDiscuz